Artikelen

Campus recruitment: een investering die zich uitbetaalt  

Oplossingen in een tijd van krapte

De krapte op de arbeidsmarkt houdt aan tot – hou je vast – het jaar 2050 (NIDI, 2020). En dus is het belangrijk te kijken naar creatieve oplossingen voor het aantrekken van personeel. Eén daarvan is campus recruitment: werven op scholen en universiteiten. Een discipline die om visie en een lange adem vraagt, maar op lange termijn heel waardevol kan zijn. Hoe je ermee begint, dat lees je in dit artikel.

Onder campus recruitment verstaan we het werven van mbo-, hbo- of universiteitsstudenten. En niet alleen voor een baan na hun afstuderen, maar ook voor stages, afstudeerstages en traineeships. Een stagiair of trainee is immers vaak een werknemer in wording.

Voordelen campus recruitment
‘Werven op scholen, is dat niet wat voorbarig?’ zul je misschien denken. Integendeel. Het klopt dat campus recruitment vaak niet binnen een maand resultaat geeft, zoals werven op de arbeidsmarkt wel kan doen, maar je moet het dan ook zien als een investering. Een heel waardevolle investering. Campus recruitment is namelijk: 

  • Toekomstbestendig: Van het contact dat je nu opbouwt met jong talent kun je nog jaren profijt hebben – ook wanneer de student niet direct voor jouw organisatie kiest. Na verloop van tijd beschik je over een pool van jong talent.
  • Goede prijskwaliteitverhouding: Niet dat campus recruitment per definitie goedkoop is, maar vooral het resultaat is buitengewoon goed: een mooie aanwas van jonge talenten die, beginnend met een relatief laag salaris, van grote waarde zullen worden voor je organisatie.
  • Een katalysator voor je (werkgevers)merk: Door op een positieve en waardevolle manier aanwezig te zijn in de wereld van een jonge doelgroep, bouw je een bestendige, bijna levenslange merkautoriteit op

Campus recruitment in de praktijk
De student van nu is de werknemer van morgen, en dus is het slim om zo vroeg mogelijk in beeld te komen bij deze professionals in spé. Hoe? Dat beperkt zich al lang niet meer tot de stagevacaturebank en bedrijvenmarkt van de school. Nee, er zijn tegenwoordig tal van manieren om in een schoolomgeving je bedrijf te promoten. Een greep daaruit:

  • Aanwezig zijn op bedrijven- en stagemarkten (en andere relevante events) van de school of universiteit
  • Vacatures voor stages en afstudeeropdrachten faciliteren en tijdig indienen
  • Opdrachten formuleren en faciliteren voor projecten en het leerbedrijf
  • Deelnemen aan bedrijven-projectweken
  • Als bedrijf ‘een excursie zijn’ voor minors
  • Verzorgen van gastcolleges, met het liefst een call-to-action waarmee je in contact kunt blijven (zoals een wedstrijd, giveaway of winactie)
  • Persoonlijk contact opbouwen en onderhouden met docenten, stagecoördinatoren en relatiebeheerders
  • Samenwerkingen met studie- en studentenverenigingen
  • Adverteren op schermen, prikborden en het intranet
  • Events van relevante opleidingen en verenigingen sponsoren
  • Aanwezig of actieve rol bij introductieweken

Contact houden en band opbouwen
Uiteindelijke doel van je acties is natuurlijk het verwelkomen van nieuwe stagiairs, afstudeerders en reeds afgestudeerden. Bouw daarvoor een band op met studenten. Dat begint bij een kennismaking tijdens een van de activiteiten in het bovenstaande lijstje. Vraag studenten te connecten op LinkedIn en om toestemming om ze per mail op de hoogte te houden van je organisatie en (stage)vacatures. Zorg wel dat ze een mogelijkheid hebben om zich af te melden voor je mails.

Toon vervolgens ook regelmatig persoonlijk interesse in de studie- en carrièreontwikkelingen van de student, dat kun je doen via LinkedIn, mail, telefoon en soms eens een kop koffie bij jou op de zaak. Zo ontstaat langzaam maar zeker een band tussen de student/young professional en jouw organisatie en verwerf je een (onbewuste) voorkeurspositie bij deze persoon.

Sparren over campus recruitment

Onlangs ontwikkelden wij een campus recruitmentplan voor een van onze opdrachtgevers. Daarmee wisten we meer sollicitanten te trekken dan er stage- en afstudeerplaatsen waren. Dit kwam tot stand door een gerichte samenwerking met de opleiding van de Hogeschool en studievereniging. Hier ligt sowieso de sleutel tot succes; een gedegen voorbereiding en dat je wederzijds ook daadwerkelijk iets biedt in plaats van een vage intentie. En weet je wat echt gaaf is? Inmiddels hebben vijf ‘studenten’ een vaste aanstelling bij de opdrachtgever. Benieuwd wat campus recruitment voor jouw organisatie kan betekenen? Bel mij om eens vrijblijvend te sparren.

Vragen? Of even sparren?

Tel: 06-22209960

Recruitment hacks

Voor krachtige werving en selectie in een krappe arbeidsmarkt

Vraag het boek nu gratis aan
Webinar live
Webinar ‘Data in recruitment’
Volg dit webinar