Artikelen

Hoe AI de rol van recruiters verandert

En hoe processen, teams en competenties mee veranderen

De rol van recruiters verandert door de komst van AI. Benieuwd hoe AI (nu al) een concrete rol kan spelen in het werk van recruiters, en hoe recruitmentteams zullen veranderen? Stap mee de (nabije) toekomst in.

Amerikaans onderzoek (Pew Research Center, 2023) voorspelt dat banen in de zakelijke dienstverlening relatief veel geraakt worden door AI. Dat wil niet zeggen dat deze verdwijnen, maar wel dat ze veranderen. Dat ook het vak van recruiter zal veranderen is heel aannemelijk. Niet zozeer in zijn kerntaak – de juiste persoon aan de vacante functie koppelen – maar wel de processen hieromheen.

Dit werk neemt AI recruiters uit handen  
Dat AI een stevige rol kan gaan spelen in werkzaamheden van recruiters lees je hieronder, waar ik stap voor stap het werving- en selectieproces afzet tegen de mogelijkheden van AI:

  1. Intakegesprek: Wervingsprocessen beginnen met een gesprek tussen de vacaturehouder en de recruiter, de intake. Dit gesprek levert belangrijke input voor het wervingsprofiel en de wervingstekst. Vanwege dat belang is het verstandig dit gesprek op te nemen. AI helpt je vervolgens om het audiobestand uit te werken.

    AI-tool: Transkriptor is een AI-gedreven transcriptietool die gesprekken automatisch omzet in tekst, waardoor je snel en accuraat een verslag hebt van je intakegesprek. Een mooie basis voor de vacaturetekst.

  2. Vacaturetekst: Met hulp van de AI-gegenereerde notulen van de kick-off ga je de vacaturetekst schrijven. Ook hiervoor kun je natuurlijk AI inzetten. Althans, voor de basis van je tekst (lees hieronder).

    AI-tool: Voorlopig raad ik Claude aan voor het schrijven van teksten. Waar je bij ChatGPT nog vaak de AI proeft, is dat bij Claude veel minder. Let wel, dergelijke generieke taalmodellen kunnen een prima tekst oplepelen, maar voor een écht goede vacaturetekst is het wachten op een specifieke tool voor dit doeleinde. Een tool die bijvoorbeeld ook psychologische principes en wetenschappelijke inzichten over conversie toepast. Want uiteindelijk wil je een tekst die aanspreekt (bijv. door storytelling), onderscheidend is (usp’s koppelt aan intrinsieke motivaties) en bewezen overtuigingstechnieken bevat. Dan rest jou slechts de taak om te checken of alles inhoudelijk klopt en de juiste toon en stijl heeft.

  3. Campagne: Dan de wervingscampagne, waarin je allerlei communicatiemiddelen inzet om jouw vacature bij de juiste mensen te krijgen. Het zal je niet verbazen dat AI je vandaag de dag prima kan ondersteunen bij het schrijven van InMails en social-posts, het creëren van afbeeldingen bij je vacature, opzetten van online advertentiecampagnes en het analyseren hiervan.

    AI-tool: Met Canva (nu met AI-functionaliteit) kun je tegenwoordig meer dan alleen visuele content genereren. AI helpt je in Canva ook met het schrijven van teksten en het brainstormen over ideeën.

  4. CV-selectie en uitnodigen: Veel reacties gekregen op je vacature? Dan kan AI je veel tijd besparen door een preselectie van Cv’s. Kwestie van de juiste criteria – zoals opleidingsniveau en ervaring – meegeven. Maar ook hier is kritisch meekijken heel belangrijk. Je wilt sollicitanten immers niet onterecht uitsluiten en je moet je keuze goed kunnen onderbouwen. De beslissing om iemand wel of niet uit te nodigen zal dus altijd door een mens genomen moeten worden. Als duidelijk is wie je gaat uitnodigen, kun je met hulp van AI gepersonaliseerde uitnodigingen maken, compleet met een routebeschrijving vanaf het huis van de kandidaat. Hetzelfde geldt voor afwijzingen met een duidelijke, feitelijke onderbouwing (belangrijk!).

  5. Voorbereiden interview: Voor een juist beeld van de kandidaat – en zijn of haar competenties – voer je als recruiter een (semi)gestructureerd interview. Bij het objectief uitvragen van competenties kan AI je uitstekend helpen. Althans, bij het opstellen van goede vragen hiervoor. Dit scheelt je veel tijd in je gespreksvoorbereiding.

    AI-tool: ChatGPT kan je helpen bij het genereren van op maat gemaakte interviewvragen. Simpelweg door de functieomschrijving en de gewenste competenties in te voeren. Je kunt ook vragen genereren over bepaalde vaardigheden – zoals leiderschap, communicatie of probleemoplossend vermogen – en waarmee je competenties kunt testen.

  6. Interview(s): Gesteund door jouw goede (AI-gegenereerde) vragen haal je de gewenste informatie bij de kandidaat naar boven. Tenminste, wél als je op de juiste momenten weet door te vragen en uit te dagen. Hier komen de gespreksvaardigheden van jou, als recruiter van vlees en bloed, om de hoek kijken. Ook is het aan jou om het gesprek een prettige vorm te geven. In interviews zullen recruiters dus een belangrijke rol houden. Tip: Laat ook dit gesprek opnemen en uitschrijven door AI, daar heb je in de volgende stap veel profijt van.

  7. Na interviews: Met het opgenomen en door AI uitgeschreven interview kun je handige Q&A’s houden. Inderdaad: een vraag-antwoordgesprek met het opgenomen fragment. Vraag jij bijvoorbeeld ‘wat heeft de kandidaat gezegd over leiderschap?’ dan zal de AI-tool je netjes antwoord geven. Zo voorkom je interpretatiefouten en kun je per competentie een goed beeld vormen van de kandidaat.

Deze competenties worden belangrijker

Of het vak recruiter zal verdwijnen door AI? Nee. Maar ik ben er wel van overtuigd dat AI een belangrijke rol gaat spelen in het werk. En dat daarmee bepaalde competenties belangrijker worden. Net als in andere kantoorfuncties zal een recruiter AI-vaardig moeten zijn. Daarbij draait het om creatief vermogen (hoe zet ik AI juist in), kritisch redeneren (klopt het wat AI ophoest) en digitaal geletterdheid (AI kunnen toepassen). En voordat AI helemaal ingeburgerd is, zal ook het aanpassingsvermogen van recruiters een belangrijke competentie zijn.

De nadruk in het recruitersvak zal meer en meer op procesbegeleiding komen te liggen: kritisch meekijken met AI, het proces menselijk en persoonlijk houden, en kandidaten extra uitdagen tijdens interviews. Ook is het aan recruiters om vacaturehouders komende jaren een spiegel voor te houden: Hoe ziet deze functie er over twee jaar uit nu AI belangrijker wordt? En welke competenties zijn dán van belang? Werkgevers doen er goed aan hierop voor te sorteren in hun vacatures.

Nieuwe rollen in recruitmentteam
Naast recruiters met de juiste (AI-)competenties, zal er in recruitmentteams ook plaats gemaakt (moeten) worden voor anderen rollen. Zo zie je nu al dat grote teams dataspecialisten in huis hebben. En ik denk dat daar binnenkort al AI-specialisten bij zullen komen. Zo’n rol zal net zo vanzelfsprekend worden als die van online marketeer of webredacteur – functies die voor het internettijdperk niet bestonden. Want dat AI net zoveel impact gaat hebben als de komst van het internet, daar ben ik van overtuigd.

AI implementeren in jouw recruitmentteam en -proces? Laten we eens sparren. Stuur me een DM op LinkedIn.


Bronnen:
Pew Research Center (2023). Which U.S. Workers Are More Exposed to AI on Their Jobs?



Vragen? Of even sparren?

Tel: 06-53634291

Recruitment hacks

Voor krachtige werving en selectie in een krappe arbeidsmarkt

Vraag het boek nu gratis aan
Webinar live
Webinar ‘Data in recruitment’
Volg dit webinar