Meer kandidaten met een goede functietitel
En hulp van ChatGPT
Waarop baseer jij de functietitels in vacatures die je uitzet? Op gevoel, ervaring of online analyses? We hopen vooral het laatste. Want de naam die je een functie geeft, heeft impact op het succes van een wervingscampagne. Beroep je daarom op feiten en cijfers. Aan de hand van een voorbeeld uit de praktijk leg ik uit hoe je tot de beste functietitel voor jouw vacature kunt komen.
De functietitel in je vacature heeft invloed op de twee belangrijkste doelen van een wervingscampagne: een zo groot mogelijk deel van de doelgroep bereiken én zoveel mogelijk geschikte kandidaten laten solliciteren. Laten we met dat bereik beginnen.
Proef op de som: Brand manager
Even geleden zochten we een Brand manager voor een bedrijf in de fietsindustrie. Iemand die de nieuwe groothandelformule in de markt moest zetten. Zo’n manager wordt een Brand manager genoemd, maar ook wel een Brand marketing manager en Brandmanager (zonder spatie). Laten we onderzoeken welke functietitel we het beste kunnen gebruiken voor deze vacature.
Stap 1: Verzamel verschillende functietitels met ChatGPT
De eerste stap is het verzamelen van zoveel mogelijk relevante titels voor de functie. Van de werktitel die je intern gebruikt, tot aan de functietitels die online worden gebruikt, zoals op jobboards en Google Jobs. Een handig hulpmiddel hiervoor is AI-tool ChatGPT.
Geef ChatGPT de volgende prompt (kopieer ‘m gerust voor jouw vacature):
Maak een tabel met daarin alternatieve titels voor de functie brand manager. Zet in de eerste kolom de Engelse titels, de tweede kolom het zoekvolume van deze Engelse titels, de derde kolom de Nederlandse titel alternatieven en de vierde kolom het zoekvolume van de Nederlandse titels. Voeg ook ‘brand manager’ en ‘brandmanager’ toe aan de tabel.
Synoniemen en geschatte zoekvolumes volgens ChatGPT:
Engelse Titels | Zoekvolume (Engels) | Nederlandse Titel Alternatieven | Zoekvolume (Nederlands) |
Brand Manager | 10,000 | Merkmanager | 4,500 |
Brand Marketing Manager | 8,000 | Merkmarketingmanager | 3,500 |
Product Brand Manager | 5,500 | Productmerkmanager | 2,200 |
Marketing Brand Specialist | 4,000 | Marketingmerkspecialist | 1,800 |
Brand Strategist | 6,200 | Merkstrateeg | 2,800 |
Brand Development Manager | 7,500 | Merkontwikkelingsmanager | 3,000 |
Brandmanager | 4,200 | Merkmanager | 1,900 |
Zoals ChatGPT zelf al aangeeft: ‘Houd er rekening mee dat de zoekvolumes schattingen zijn en kunnen variëren afhankelijk van de regio en de gebruikte bronnen voor de gegevens.’
Stap 2: LinkedIn raadplegen
Met een stapeltje synoniemen op zak, gaan we LinkedIn raadplegen. Hierop ga je na hoe professionals hun beroep zelf noemen in het werkgebied van de betreffende vacature. Een LinkedIn Recruiter-account helpt hierbij. Hier zie je de twee functietitels die het meeste resultaat opleveren binnen een straal van 40 kilometer rond standplaats Zwolle:
Functietitel | Professionals op LinkedIn |
Brand manager | 214 |
Brandmanager | 89 |
Stap 3: Vergelijken in Google Trends
Dan is het tijd om Google in te schakelen. Niet de zoekmachine die je gewend bent, maar de tool Google Trends. In Google Trends onderzoek je hoe vaak de verschillende functietitels worden ingetoetst in de grootste zoekmachine ter wereld. De resultaten zijn – in tegenstelling tot de schattingen van ChatGPT – betrouwbaar en kun je specificeren tot een bepaald gebied en periode. En heel handig: je kunt de verschillende functietitels met elkaar vergelijken, en weergeven in een mooie grafiek.
Kortom, hiervoor gebruik je Google Trends:
- Zoekvolumes: Hoe vaak wordt in Google gezocht op bepaalde functietitels?
- Trends: Stijgt of daalt het aantal zoekopdrachten?
- Vergelijken: Hoe verhouden de zoekvolumes zich tot elkaar?
Google Trends: het zoekgedrag in Google’s zoekmachine op titels voor dezelfde functie.
Functietitel nog ladingdekkend?
De cijfers op een rijtje? Laat dan je gezonde verstand weer even spreken. Vraag jezelf af of de functietitel waarnaar je neigt nog altijd ladingdekkend is. Want ogenschijnlijke synoniemen kunnen soms een heel andere uitwerking hebben.
Zo kwam er eens een bedrijf bij ons met een vacature voor Productieleider, zoals ze zelf zeiden. Het betrof een strategische functie. Hoewel ‘productieleider’ een veel gebruikte term is, bleek uit onze analyses dat de aanduiding ‘productie manager’ veel beter past bij het strategische niveau. Ondanks ons advies startte de campagne onder de titel ‘productieleider’. Maar wat bleek: de sollicitanten die volgden waren vooral operationeel ingesteld. En dus werd de functietitel in de vacature alsnog gewijzigd. Met succes.
Van functieprofiel naar wervingstekst
Terug naar onze manager, die we nu definitief Brand manager noemen. De volgende stap is het opstellen van een wervingstekst op basis van het functieprofiel. Een functieprofiel is een intern document dat opsomt waaraan de nieuwe collega moet voldoen. Vaak bevat het termen die alleen intern ingeburgerd zijn, de functietitel is daar vaak één van.
De wervingstekst is de aantrekkelijke versie van het functieprofiel. Een goede wervingstekst bevat onder andere storytelling, neuromarketingtechnieken én dus de meest geschikte functienaam in de titel. Tip: Om ook op de nummer 2 van ons functietitel-lijstje vindbaar te worden (brandmanager), is het slim om ook deze term één of twee keer in de lopende tekst te laten voorkomen.
Selecteer de juiste functiegroepen
Je wervingstekst klaar voor de start? Vergeet deze dan niet functiegroep(en) en branches mee te geven op de jobboards. Heel belangrijk, want deze bepalen de categorieën waarin je vacature wordt geplaatst. Veel HR-managers maken de fout een te specifieke branche te selecteren voor een functie die in meerdere branches voorkomt. Zoek je bijvoorbeeld een HR-adviseur voor een zorgorganisatie, selecteer dan niet (alleen) de branche Gezondheidszorg/Welzijn, maar zoveel branches en functiegroepen als de jobboard in kwestie toestaat. Moet je een keuze maken in branches? Raadpleeg dan de cv-databank van de betreffende jobboard. Hiervoor moet je betalen, maar meestal kun je (onbetaald) al wel zien hoeveel cv’s van de betreffende functie binnen de branches aanwezig zijn. Selecteer de branches met de meeste cv’s.
Vragen? Of even sparren?
Tel: 06-53634291