‘Met storytelling en psychologie bereiken we ze wél’
Het was op een bijeenkomst van VNO-NCW in 2019. HR-manager Jeanette van der Horn van den Bos spitste haar oren toen ze Reimer (onze oprichter) hoorde vertellen over psychologie in recruitment. Toen ze een jaar later bij Jeugdbescherming Noord & Veilig Thuis Groningen (JBN & VTG) een nieuwe afdeling met dito functies mocht opzetten, dacht ze terug aan Reimers verhaal.
De nieuwe afdeling werd een feit, net als de samenwerking met Effectus-HR. Samen met Jeanette kijken we terug op dat proces en de samenwerking tot nu toe – waarin wij overigens ook een vacature teruggaven.
Specialistische aanpak nodig
JBN & VTG geeft uitvoering aan taken op het gebied van jeugdbescherming, jeugdreclassering en onveiligheid van kinderen, jongeren en volwassenen in afhankelijkheidsrelaties. Verantwoordelijke taken die een goed werving- en selectieproces extra belangrijk maken. Jeanette: “Bij een vacature gaan we vaak eerst op zoek in ons eigen ‘jeugdzorg-netwerk’. Maar voor de nieuwe afdeling hadden we te maken met een managementfunctie die buiten dat bereik viel. Bovendien zochten we eigenlijk mensen die al een goede, verantwoordelijke baan hadden. Het was helder: we hadden hulp nodig van een specialist. En die vonden we.”
Storytelling en neuromarketing
Voor het benaderen en enthousiasmeren van latent werkzoekenden is meer nodig dan een heldere vacaturetekst, daar is Jeanette van overtuigd geraakt. En niet alleen door Reimers verhaal bij VNO-NCW, maar inmiddels ook door resultaten: ingevulde vacatures. “De beleving voeden met storytelling, het inzetten van technieken uit de psychologie; Effectus laat zien dat je daarmee wél die specifieke doelgroep bereikt en overtuigt.”
Vacature teruggegeven
Toch vulden wij niet alle vacatures in waar Jeugdbescherming Noord & Veilig Thuis Groningen onze hulp voor inriep. Zo bleek uit de marktanalyse van een van de vacatures dat het schier onmogelijk zou worden om hiervoor een goede match te vinden. Deze opdracht gaven we daarom terug. Wel schreven we op verzoek een vacaturetekst, compleet met storytelling en neuromarketingtechnieken.
Jeanette: “Juist die openheid en eerlijkheid van Effectus, maar ook het kunnen leveren van maatwerk, maakt het heel prettig samenwerken. Nog eens extra vertrouwen geeft het no-cure-no-pay-model van Effectus. Daarmee committeren ze zich echt aan een vacature.” In het model waar Jeanette op doelt, betalen klanten alleen een klein bedrag voor de producten die wij moeten inkopen voor een campagne, de rest is volledig ons risico.
Goede match
Ook nu de nieuwe afdeling op poten is, blijft Jeanette aangelijnd bij Effectus-HR. “Met name voor functies die we moeilijk kunnen invullen klop ik bij Effectus aan. Een fijne escape, zeker voor ons als relatief kleine organisatie waarin elke functie telt. Ja, Effectus zorgt in alle opzichten voor een goede match.”